Tuotekuvausteksti on harmillisen usein tuotetiedon heikko kohta

LVI-INFO.fi:n palvelukoordinaattori Henna Nevasaari on päivittäin tekemisissä tuotetiedon kanssa ja on päässyt seuraamaan alan digitalisaation huomaa vauhtia eturivistä. Hän on havainnut, että teknisiä ominaisuuksia tuotteille päivitetään ahkerasti, mutta tuotekuvaustekstin merkitys jää usein huomaamatta. Siksi tuotekuvausteksti on tänä vuonna nostettu yhdeksi Homma putkessa – kisan kriteeriksikin.

Tuotekuvausteksti ei ole sama kuin tuotenimi. Tuotekuvausteksti kertoo jotain enemmän, menemättä kuitenkaan tekniseen tietoon, joka on luokiteltu ETIM-tietoina. Jos tuotteen kauppanimi on wc-istuin, ei asiakas juuri saa lisäarvoa siitä, että tuotekuvaustekstissä kerrotaan kyseessä olevan wc-istuin.

Nevasaari on myös havainnut tuotekuvaustekstin yhteydessä, että siinä usein turhaan toistetaan asia, jonka näkee jo kuvaakin katsomalla. Jos wc-istuin on punainen, kannattaa miettiä onko järkevää kertoa tuotekuvaustekstissä, että kysessä on punainen wc-istuin, hän sanoo.

Tuotekuvausteksti
– ei ole sama asia kuin kauppanimi
– on informatiivinen: kertoo jotain sellaista, jota ei näe jo tuotekuvaa katsomalla
– ei toista teknisiä ominaisuuksia, jotka löytyvät ETIM-tiedoista
– kertoo olennaisen, mutta ei jaarittele turhia