Digitaalisen tuotetiedon hallinnan edut ovat koko rakentamisen arvoketjulle ilmeiset. Vaikka tuotetieto kulkee digitaalisena näppärästi jo rajapintojenkin kautta, vaatii se edelleen käsityötä. Tuotepäälliköt ja tuotetiedon hallinnan parissa työskentelevät tekevät työtä, jonka arvo realisoituu ja kertautuu säästettynä aikana ja rahana pitkin arvoketjua. Homma putkessa -kilpailu on toki leikkimielinen ja varsin epätieteellinenkin, mutta pidämme tärkeänä muistaa tuotetiedon arjen sankareita, sekä yrityksiä, jotka panostavat tuotetiedon hallintaan.
Siispä on taas aika muistutella Homma putkessa – äänestyksen lähestymisestä. Julkiseen, kaikille avoimeen äänestykseen valitaan yritykset, joiden osalta vuoden 2025 kriteerit täyttyvät. Tuotetietoja ehtii päivittää vielä 30.9. saakka, jonka jälkeen valitaan loppuäänestykseen pääsevät yritykset.
Tänä vuonna uutena Homma putkessa -kriteerinä ovat pakkaustiedot. Pakkaustieto katsotaan täytetyksi, kun vähintään yhdelle pakkauskoolle (0–4) on täytetty kaikki seuraavat tiedot: tyyppi, koko, leveys, korkeus, pituus sekä paino.
Mukaan alkukarsintaan päästäkseen täytyy tuotetietoja olla täytettynä seuraavasti
- ETIM-TIEDOT 80 prosentilla tuotteista
- TUOTEKUVAT 100 prosentilla tuotteista
- LIITETIEDOSTOT 80 prosentilla tuotteista
- TUOTEKUVAUSTEKSTI 80 prosentilla tuotteista
- PAKKAUSTIEDOT 50 prosentilla tuotteista
- Vähintään yhdelle tuotteelle lisätty GWP-luku (joko itse laskettu EPD/ PEP tai lähin laskennallinen luku ym:n co2data.fi – sivulta).
Onko Homma putkessa kriteerit jo täytetty? Käy katsomassa oman yrityksesi tuotetietojen tilaa tuotetietorekisterissä Hallintapaneeli-sivulla.
Jos sinulla on kysymyksiä tuotetietorekisterin käyttöön liittyen, tarjoamme käyttökoulutusta pikaisellakin aikataululla. Ehdota sopivaa aikaa laittamalla viestiä osoitteeseen info@lvi-info.fi.
Tsemppiä loppurutistukseen!
Katso Homma putkessa -kilpailun säännöt ja kaikki Homma putkessa -voittajat