Avain menestykseen on laadukas tuotetieto

Wavinin matka kohti Homma putkessa – voittoa on ollut hyvän suunnittelun ja sitkeän työn tulosta. Tuotetiedon merkitys asiakkaalle tunnistettiin hyvissä ajoin konsernitasolla, ja vastuuta tuotetiedosta on jaettu siihen erikoistuneille tiimeille.

Wavin Finlandin toimitusjohtaja Tony Äijö kertoo, että päätös Homma putkesta – voittoon tähtäämisestä tehtiin alkuvuodesta 2023. Jo aiemmin oli toki avattu keskustelu tärkeimpien asiakkaiden, muun muassa tukkuliikkeiden, kanssa. Avoimen keskustelun tarkoituksena oli varmistaa, että tuotetieto pystytään toimittamaan juuri asiakkaille parhaiten soveltuvassa muodossa. Toimiva ratkaisu tuotetietojen ylläpitoon, rikastamiseen ja välitykseen asiakkaille oli jo tarjolla LVI-INFO.fi – tuotetietorekisterissä, joten päätös tuotetietoon panostamisesta LVI-INFO.fi:ssä oli perusteltua. Homma putkessa – palkinto tulikin sitten ikään kuin sivutuotteena, mutta se toimi myös hyvänä sisäisenä motivaationa tuotetietotyölle, Äijö sanoo. – Tähän työ ei tietenkään pääty. Voi sanoa että nyt olemme päässeet hyvään alkuun datan jalostamisen polulla, Äijö jatkaa.

Kuva: Riikka Pietilä ja Tony Äijö Homma putkessa 2023 – palkinnon kera.

 

Hyvin resursoitu on melkein jo tehty

Tony Äijö kertoo myös, että menestystekijäksi tunnistettuun työhön on ymmärretty Wavinilla varata riittävästi resursseja. Työn organisoinnissa on kokeiltu erilaisia malleja: aiemmin tuotetietoa hallittiin maakohtaisesti, mutta sittemmin keskitetty tiedonhallinta on havaittu toimivimmaksi.

Tuotetiedon hallinta on keskitetty ns. masterdata-tiimille, joka kokoaa ja koordinoi tuotetietoja. Tuotetiedon laadun puolestaan varmistavat tuotepäälliköt, joita on yksi jokaisella Wavinin viidellä tuotealueella. Pohjoismaiden Wavin Nordic-tiimi toimii aktiivisesti yhteistyössä koko konsernin tuotetietotiimin kanssa.

Wavinilla on otettu tukeva etukeno myös tuotteiden ympäristötietojen dokumentoinnissa. EPD ympäristötietodokumentit löytyvät tällä hetkellä suurimmalta osalta Wavinin LVI-INFO.fi:ssä olevilta tuotteilta. Myös EPD-dokumenttien tuottamisesta vastaa ympäristötietoihin erikoistunut, konsernitason tiimi.

Homma jatkuu mutta ensin saunotaan

Järjestelmällisen tuotetietotyön lisäksi Homma putkessa- kisan voittoon tarvitaan loppumetreillä aktiivista markkinointia sidosryhmille voitollisen äänestystuloksen saavuttamiseksi. Wavinilla se tehtiin sähköpostitse, sosiaalisessa mediassa ja aina asiakasta kohdatessa muistuttelemalla. Tunnustus saakin toimitusjohtajan muikeaksi. – Homma putkessa- voitto tuntuu nyt erityisen hyvältä, koska se on meille merkki siitä, että myös sidosryhmämme noteraavat työmme, Äijö jatkaa.

Homma putkessa- palkinto on aiemminkin kiertänyt voittajan matkassa muun muassa alan messuilla ja erilaisissa tapahtumissa, ja Wavinillakin on jo tekeillä markkinointisuunnitelma tunnustuksesta saatavan positiivisen näkyvyyden maksimoimiseksi. Ihan ensimmäiseksi ”poika” pääsee kuitenkin Tampereelle myyntitiimin kick-offiin saunomaan.  Päivityksiä Homma putkessa – kiertopalkinnon seikkailuista on luvassa Wavinin sosiaalisen median kanavilla.

Youtube / LinkedIN / Facebook

Wavin on globaalisti toimiva rakennus- ja infra-alan ratkaisujen innovatiivinen toimittaja mm. kiinteistön viemäröinnin, käyttövesiputkistojen, lattialämmityksen / jäähdytyksen, jätevesien, hulevesien ja kaapelinsuojauksen valikoimallaan. Wavin toimii useassa maanosassa jo 60 vuoden vankalla kokemuksella. Koko konsernilla on noin 10.500 työntekijää ja yli 30 tuotantolaitosta 40:ssä eri maassa.

Wavin Finlandin pääkonttori sijaitsee Tampereella, ja tuotanto Joutsassa ja Kangasalla. Suomessa tuotanto- ja toimihenkilötehtävissä työskentelee noin 55 ihmistä.